Tesco

Dieta zgodna z grupą krwi

Dieta zgodna z grupą krwi

Czy to prawda, że powinniśmy odżywiać się zgodnie z naszą grupą krwi? Dieta, która powstała w oparciu o tę zasadę, staje się coraz bardziej popularna na całym świecie. Czy słusznie? Jakie produkty należy spożywać, aby cieszyć się nienagannym stanem zdrowia?

Twórcą diety jest specjalista medycyny naturalnej Peter D`Adamo. Jakie są jej założenia? Podstawowy podział obejmuje cztery grupy krwi, czyli: 0, A, B i AB. Do każdej z nich przyporządkowane są produkty dozwolone i te, z których powinno się zrezygnować. Tzw. zerówki są przystosowane głównie do spożywania mięsa, natomiast osoby mające grupę krwi A wręcz przeciwnie – zaleca się im przejście na wegetarianizm. Wszystko tłumaczone jest… ewolucją ludzkości.

Grup krwi 0

Osoby z grupą krwi 0 to typowi mięsożercy i myśliwi, którzy zostali przystosowani do pozyskiwania białka zwierzęcego i efektywnego jego trawienia. W przeszłości ludność z tą grupą krwi miała zamieszkiwać tereny obecnej Azji, a następnie przemieścić się w kierunku Europy. Przyczyniło się to do tego, że jej jadłospis został wzbogacony o ryby, orzechy, korzenie i niektóre owoce.

Czego należy się wystrzegać?
Osoby z grupą krwi 0 z codziennego menu powinny wykluczyć przede wszystkim produkty zbożowe (w tym pieczywo, makarony, płatki). Do listy produktów zakazanych należy dopisać także produkty mleczne takie jak mleko, jogurty, kefiry, maślanki, lody czy sery. Niekorzystne są również niektóre rośliny strączkowe, ziemniaki, bakłażany, oliwki, brukselka, kalafior, wybrane owoce (mandarynki, pomarańcze, truskawki, jeżyny, melon, rabarbar) i przyprawy: cynamon, biały i czarny pieprz oraz wanilia.
Co można jeść?
Zalecane są chude mięsa, ryby, mleko sojowe, oliwa z oliwek i olej z siemienia lnianego, orzechy włoskie i pestki dyni, większość warzyw (z wyjątkiem wymienionych wcześniej), suszone figi i śliwki oraz przyprawy: curry, kurkuma, pieprz cayenne, pietruszka oraz morszczyn.

Tzw. zerówki są przystosowane głównie do spożywania mięsa, natomiast osoby mające grupę krwi A wręcz przeciwnie – zaleca się im przejście na wegetarianizm. Wszystko tłumaczone jest… ewolucją ludzkości.

Grupa krwi A

Osoby z grupą krwi A to urodzeni wegetarianie. Ich przodkami byli rolnicy prowadzący osiadły tryb życia, którzy odżywiali się głównie ziarnami i warzywami. Z tego powodu nie zostali oni przystosowani do spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego.

Produkty, które mogą źle na Ciebie wpłynąć:

  • mięso
  • niektóre ryby i owoce morza (flądra, halibut, homar, kalmary, kawior, krewetki, małże, ostrygi, krab, łosoś wędzony, morszczuk, okoń, ośmiornica, rak, sum, śledź, tuńczyk oraz węgorz)
  • produkty mleczne, poszczególnych rodzajów oleje (np. bawełniany, kukurydziany, sezamowy, krokoszowy i z orzeszków ziemnych)
  • orzechy nerkowca, brazylijskie, pistacje
  • pszenica i ziemniaki
  • pieczarki
  • niektóre warzywa (m.in. pomidory, papryka, kapusta czy oliwki)
  • niektóre owoce, takie jak pomarańcze, banany, mango czy melony

Co można jeść?
Do produktów dozwolonych dla osób mających grupę krwi A zaliczają się owoce i warzywa (wszystkie, które nie zostały wymienione wcześniej), kasze, mąka żytnia i ryżowa, soja, mleko sojowe, pestki dyni, oliwa z oliwek, olej z siemienia lnianego oraz ryby, takie jak dorsz, łosoś, pstrąg, szczupak.

Można powiedzieć, że dieta ta przypomina raczej pewną filozofię, dzięki której nasz styl odżywiania staje się bardziej uporządkowany. Jej zaletą jest prosty podział na produkty dozwolone i niedozwolone.

Grupa krwi B

Osoby z grupą krwi B wywodzą się z ludności koczowniczej, która wędrując, przybyła m.in. na nieurodzajne tereny leżące u podnóża Himalajów. Aby przeżyć w niekorzystnych warunkach, ludność ta zmuszona była wprowadzić hodowlę zwierząt, dlatego też najważniejszą zmianą w jej sposobie odżywiania było wzbogacenie jadłospisu o produkty mleczne. Ze względu na to, że jest to grupa młodsza ewolucyjnie, lista produktów, które można spożywać, jest dużo bardziej urozmaicona, gdyż zawiera produkty dozwolone dla grup 0 oraz A.

Czego należy się wystrzegać?
W diecie osób z grupą krwi B niewskazane są tłuste mięsa, kurczaki, wieprzowina, ryby (te same co w grupie A), oleje (oprócz oliwy z oliwek), pestki dyni, słonecznika i sezam, soczewica, gryka, jęczmień, żyto, pszenica oraz kukurydza, niektóre warzywa (pomidory, oliwki

Żywienie dzieci, osób starszych i kobiet w ciąży na pewno nie powinno opierać się na powyższych zasadach, gdyż mogłoby doprowadzić do poważnych niedoborów substancji odżywczych w organizmie., rzodkiewka, awokado czy dynia) i owoce (rabarbar, granat, karambola, orzechy kokosowe).

Co można jeść?
Do zalecanych produktów należą z kolei chude mięsa i produkty nabiałowe, większość orzechów, orkisz, owies, mąka ryżowa oraz warzywa i owoce (niewymienione powyżej).

Grupa krwi AB

Grupa krwi AB jest nazywana typem współczesnym. Biorąc pod uwagę ewolucję, grupa ta powstała najpóźniej ze wszystkich. Jest ona najbardziej uniwersalna pod względem odżywiania, gdyż zalecenia obejmują produkty dozwolone z grup A oraz B. To najmniej liczna grupa osób, ale najbardziej przystosowana do zmiennych warunków klimatycznych.

Zdaniem eksperta

Dieta ta „dzieli” nas na cztery typy żywienia, bez uwzględnienia jednostek chorobowych, wieku, klimatu, w którym żyjemy, czy innych indywidualnych aspektów. Żywienie dzieci, osób starszych i kobiet w ciąży na pewno nie powinno opierać się na powyższych zasadach, gdyż mogłoby doprowadzić do poważnych niedoborów substancji odżywczych w organizmie. Niewskazane jest również wykluczanie bez konkretnego uzasadnienia niektórych produktów z jadłospisu, takich jak pomarańcze czy pomidory.

W planowaniu żywienia osób zdrowych należy przede wszystkim kierować się zasadą umiarkowanego jedzenia. Dozwolone jest spożywanie produktów z każdej grupy, lecz należy pamiętać, aby ich ilość była odpowiednia.

Filozofia żywienia

Podsumowując, można powiedzieć, że dieta ta przypomina raczej pewną filozofię, dzięki której nasz styl odżywiania staje się bardziej uporządkowany. Jej zaletą jest prosty podział na produkty dozwolone i niedozwolone. Mały wybór produktów pomaga w ograniczeniu i większej kontroli spożywanych posiłków.

Zaleceniami, które na pewno warto wprowadzić do codziennego żywienia, są: spożywanie chudych produktów mięsnych oraz mlecznych, zastąpienie białe mąki razową, żytnią lub orkiszową. Także istotną wskazówką jest wzbogacenie naszego żywienia o ryby, które niestety rzadko pojawiają się w naszym codziennym menu. W planowaniu żywienia osób zdrowych należy przede wszystkim kierować się zasadą umiarkowanego jedzenia. Dozwolone jest spożywanie produktów z każdej grupy, lecz należy pamiętać, aby ich ilość była odpowiednia. Zaleca się spożywanie 5 posiłków dziennie, co 3-4 godziny.

Katarzyna Czyżak – dietetyk z poradni dietetycznej Symetria w Poznaniu